17 October 2012

Pražský filmový orchestr v Rudolfinu


Pražský filmový orchestr vznikl v roce 2004, kdy jej založil dirigent Jiří Koryta. Ten v něm také stále působí. Orchestr tvoří 60 mladých muzikantů z hudebních i nehudebních středních a vysokých škol. Z hraného repertoáru lze odtušit, že Jiří Koryta je velkým obdivovatelem filmového skladatele Johna Williamse. Nakonec sám to prozradil v rozhovoru pro studentpoint. Zaslechnout tak můžete hudbu z filmů Hvězdné války, Sám Doma nebo Harry Potter. Včetně filmových melodií lze v repertoáru narazit i na klasická díla, jako například Adagio od Tomasa Albinoniho nebo Lakmé: Flower Duet Léa Delibese.

Když se tedy objevila možnost jít si Pražský filmový orchestr poslechnout, nešlo odmítnout. V neděli večer jsem se vydala směr Rudolfinum, kde se koncert konal.  U vchodu mě čekalo překvapení v podobě dvou postav z Hvězdných válek - Obi-Wan Kenobi se světelným mečem (který svítil pouze do poloviny koncertu - předpokládám, že zde nebyly použity baterie Duracell) a Stormtrooper. Uvnitř jste pak mohli narazit na princeznu Leiu. Pro tento koncert byla na programu připravena následující hudba: Star Wars (John Williams), Star Trek (Jerry Goldsmith), Robin Hood: Prince of Thieves (Michael Kamen), Znamení (James Newton Howard, Gladiator (Hans Zimmer), Planeta pokladů (J.N.Howard) a Blízká setkání třetího druhu (opět J. Williams).


Když zazněla úvodní melodie Star Wars, naskočila mi husí kůže. Orchestr naživo má sílu a v prostorách Rudolfina zní hudba nadpozemsky. Nejvíce mě však dostala hudba k filmu Znamení - to byl pro mě největší prožitek večera. Živě jsem před sebou viděla scénu filmu, kdy Joaquin Phoenix drží basebalovou pálku a chystá se k úderu (v nejbližší době se na film opět podívám). Přála jsem si, aby hudba nikdy neskončila. A jak se nakonec ukázalo, tak si to přál i zbytek obecenstva. Díky neutuchajícímu potlesku jsme se dočkali tří přídavků a pan dirigent se ten večer opravdu hodně nachodil. :) Dostali jsme tak ještě malou ochutnávku z filmů Tron, Indiana Jones, Čelisti, E.T. a Harry Potter.

Pokud máte filmovou hudbu rádi a chcete si ji opravdu vychutnat, nenechte si ujít některý z další koncertů orchestru - podívat se, kdy a kde hrají můžete zde. Já jsem určitě nešla naposled. Repertoár je nabytý a tak zajdu ještě párkrát, abych si mohla poslechnout i zbytek. Rozhodně to stojí za to. A třeba příště narazím mezi dveřmi i na Darth Vadera.


No comments:

Post a Comment